Technika jízdy na stoupačku

Na 29eru je celá řada ovládacích prvků, které výrazně ovlivňují rychlost lodě. Nejúspěšnějším závodníkem bude ten, který jezdí na lodi nejčastěji, a zároveň v různých podmínkách.


Slabý vítr - bez trapézu

Jízda ve slabém větru je frustrující na každé lodi. A ani 29er není výjimkou. Loď je velmi citlivá na rozložení hmotnosti posádky. Trup má dobrý náběh a velmi plochou záď. Na hladké vodě je cílem zmenšit smáčenou plochu na zádi tím, že se posadíme co nejvíce kupředu. Ve slabém větru pojede loď rychleji v mírném náklonu do závětří (tím se zvedne návětrná část ploché zádě a zmenší se výrazně smáčená plocha) a zanořenější přídí. Závětrná odtrhová hrana na trupu se dostane do vody a tím se sníží i boční snos lodě. Posádka musí sedět maximálně u sebe vedle stěžňové lavičky, v některých případech i na stěžňové lavičce. Zaběhlý způsob koordinace u špičkových posádek je ten, že se kormidelník co nejpohodlněji usadí co nejvíce vpředu a koncentruje se plně na jízdu a závod. Kosatník pak citlivě obstarává dovážení lodě, nezbytná zhoupnutí a dorovnání.


Rozhodnutí, zda sedět v návětří, nebo závětří stěžně, záleží na celkové hmotnosti posádky a především na síle větru. Přesun hmotnosti funguje, když je kosatník na stěžňové lavičce, nebo dokonce před ní a kormidelník sedí v lodi na ploutvové skříni, nebo v návětří od ní. Snažte se ale vždy sedět blízko u sebe. Pokud jsou krátké vysoké vlny, pak může sezení příliš vpředu snížit rychlost lodě. Občasné vlny přes příď nejsou problém, ale pokud jdou vlny přes špičku pravidelně, pak je třeba přesunout hmotnost více dozadu.

Za velmi slabého větru se kosatník většinou usadí na kosatkový vak před lavičku a kormidelník dorovnává přesouváním své hmotnosti vyvážení lodě. Pokud vítr mírně zesílí, pak naopak kormidelník usadí své tělo k ploutvi a kosatník se pohybuje na lavičce a dovažuje loď. Co nejrychleji se snaží dostat do trapézu a dělá dřepy mezi stěžněm a bokem lodě před vantem.


Začněte s uchycením kosatkové otěže v horní díře zadního rohu kosatky a čep na kolejnici dejte na druhou díru od strany. Nikdy nepřetahujte otěž kosatky. Dotažení rychle poznáte podle vzdálenosti vozíku a zadního rohu plachty. Na začátek je ideálních 10 cm.

Také můžete kosatku dotahovat do místa, kde se spodní lem dotkne boku lodě. Kosatkovou otěž je třeba dotahovat poměrně přesně s ohledem na to, co máte s lodí v plánu. Pokud chcete začít hodně stoupat, pak dotáhněte otěž o dalších 1,5 cm a mírně zvyšte náklon. To napomůže stoupavosti. Pokud naopak potřebujete více rychlosti pro blížící se krátkou sérii vln, pak povolte o 3 cm a srovnejte loď do roviny.

Držte hlavní otěž v tahu. Přední lem a kiking nesmí být přitažený. Povolte spodní lem, aby kladka na ráhně byla přibližně 8 cm od konce ráhna.


Střední vítr - v trapézu

To je okamžik, kdy 29er začíná přecházet do skluzu na stoupačku. Kosatník musí do trapézu a je plně vyvěšen ven z lodě, nebo stojí na proti-skluzu hned za bočním vantem. Ve vyšších vlnách je třeba přesunout postavení o zhruba 30 cm dozadu. Tím udržíte příď venku z vody. Nepřesouvejte se dozadu ale příliš brzo. Kormidelník sedí v lodi na liště a se sílícím větrem se přesouvá do boku. Končí až u zadní nohy kosatníka a vyvažuje.

Stoupavost není vaší hlavní prioritou. Nejdůležitější věcí je rychlost! Udržujte kosatku dotaženou na maximálně 10 cm a opět na druhém čepu kolejnice od boku. Dotažením předního lemu smažete všechny vrásky mezi úchyty kosatky na předním vantu. Spodní lem dotáhneme. Se sílícím větrem postupně dotahujte kiking a přední lem. Buďte ale velmi opatrní, aby jste je nepřetáhli.


Pokud jedete na rychlost, pak nechte oba špiony vlát rovnoběžně a loď držte v maximální rovině. Hlavní otěž musí být dotažena, kromě případu, kdy potřebujete snižovat výkon. Je to složité, ale současné povolování kosatky a hlavní plachty v poryvech, výrazně zrychlí vaši loď. Většina posádek je sehraná tak, že kosatník z hrazdy ovládá hlavní otěž a kormidelník pracuje s kosatkou. Chce to hodně komunikovat a tvrdě trénovat, ale nakonec je to velmi efektivní. Pokud musíte příliš povolovat hlavní otěž, pak je třeba ještě více dotáhnout přední lem.


Tipy a triky

V opravdu velmi silném větru je nesmírně důležité, povolit kosatkovou otěž ještě dříve, než tu hlavní. To je také jeden z důvodů, proč kormidelník ovládá kosatku. Mnohem dříve totiž cítí zvyšující se tlak v lodi a takeláži a může rychleji zareagovat povolením kosatky, než kosatník. Nic totiž nezpomalí 29er tak, jako přetažená kosatka! Pokud váháte, pak kosatku raději povolte!


Obraty

Ve slabém větru otáčejte loď k větru pomalu s ohledem na udržení dynamičnosti. Když se dostanete do pozice proti větru, zvyšte rychlost otáčení, aby jste minimalizovali čas strávený bez výkonu. Když je obrat téměř dokončen, mírně nakloňte loď plynule do závětří a s dotažením otěže ji zhoupnutím srovnejte do roviny. Kosatník chodí během obratu ve slabém větru vždy před stěžněm.

V podmínkách jízdy v trapézu, opět zahajte pomalu obrat, ale v okamžiku, kdy proklepne kosatka, rychle dotočte obrat na nový bok. Snažte se minimalizovat čas manévru a maximalizovat čas jízdy na plný výkon a plnou rychlostí. Kosatník musí jít současně s kormidelníkem, když doběhne na nový bok příliš brzo, pak kormidelník většinou podvědomě přetočí obrat a po naplnění plachet větrem se loď většinou převrátí.


David Křížek - iRegata.cz